Студентам

Шановні здобувачі освіти! Вітаємо вас на даній сторінці. Тут ви можете знайти для себе багато корисних порад та рекомендацій, що допоможуть вам у різних життєвих ситуаціях. Для того, щоб ознайомитись з темами розділу та швидко віднайти потрібну інформацію на початку розділу подано його зміст. 

Зміст      

  1. Поради  першокурсникам. Як готувати д.з., вчити вірш, працювати з підручником, складати план тексту, переказувати текст.
  2. Етика спілкування в Інтернеті.
  3. Як впоратися з негативними емоціями?
  4. Поради щодо успішного спілкування.
  5. Як краще підготуватися до іспитів?
  6. Як звільнитися від стресу?
  7. Як підвищити свою самооцінку?
  8. Як покращити свою пам’ять та увагу?
  9. Кібербезпека. Що робити, коли постраждав у цифровому просторі? Як себе захистити?
  10. 10 точних фактів про наркотики + ВІДЕО .
  11. Підліток та протиправна поведінка. Що робити, якщо тебе затримує поліція?

____________________________________________________________________

    1. ПОРАДИ ПЕРШОКУРСНИКАМ  

 

Далеко позаду лишилася хвилююча вступна кампанія. Тепер ви студенти! Нові труднощі, які у вас виникають пов’язані із незвичною формою навчання, збільшенням обсягів самостійного опрацювання матеріалу та проблемами у налагодженні нових контактів. Крім того, перед вами, як студентами постає необхідність самим планувати свій час, як робочий, так й дозвілля, пристосовуватись до нового розпорядку дня, умов проживання. Подані нижче поради допоможуть вам пережити адаптаційний період.

1.Плануйте свій робочий день ефективно. Складіть план на день та чітко дотримуйтеся його. Рівномірно розподіліть фізичні навантаження, розумову діяльність, відпочинок.

2. Аналізуйте свій щоденний розпорядок. Так ви зрозумієте, на які справи у вас йде багато часу, а що ви зробити не встигаєте.

3. Починайте виконувати завдання від складнішого до легшого. Чергуйте відпочинок та навчання, обов’язково робіть перерви. Розподіляйте справи за пріоритетом. Спочатку невідкладні, потім ті, що можуть біти зроблені потім.

4. Дотримуйтесь режиму дня. Здоровий сон має тривати 7-8 годин. Якщо ви добре спите, то зранку будете відчувати бадьорість та зможете засвоїти більшу кількість матеріалу. Зауважте, що вечері краще вчити щось нове, а от зранку – закріплювати вже вивчене.

5.  Структуруйте матеріал - робіть схеми, цитати, визначення, дати. Вони будуть слугувати опорними матеріалами при підготовці до заліків чи іспитів.

6. Займайте активну позицію: на семінарах та практичних заняттях доповідайте усно та письмово, запитуйте, виконуйте вправи.

7. Вчіться швидко конспектувати лекції. Головне, розробіть систему символів та скорочень, й запишіть їх на звороті зошита. Лишайте поля для додаткових нотаток. Пам'ятайте, що лекція не диктант, а тезове викладення думок лектора.

8.      З початку навчання треба зосередитися на успішному складанні сесії. Ви мусите розуміти, що підготовка до неї починається з перших лекцій. Перед лекцією перегляньте конспект – це допоможе засвоїти нові знання на основі вже отриманих. Не соромтеся спитати у викладача, якщо ви не зрозуміли матеріал – краще зробити це на лекції чи практичному занятті, ніж не знати відповіді на іспиті.

Пам’ятайте, що ви не самотні, та завжди можете звернутися за порадою до адміністрації коледжу, класного керівника, викладачів, психолога.

Усміхайтеся й наповніть своє серце радістю! Студентство – неповторна й захоплююча пора! 

                                ЯК ГОТУВАТИ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ

1. Активно працюйте на занятті: уважно слухайте, відповідайте на запитання.

2. Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.

3. Точно й детально записуй, що задано з кожної дисципліни.

4. Навчися користуватися словниками й довідниками. Якщо матеріал, який подавали на занятті, є для тебе складним, повтори матеріал цього ж дня, навіть якщо наступне заняття буде лише через кілька днів.

5. Починаючи виконувати завдання, думай не тільки про те, що треба зробити (тобто про зміст завдання), а й про те, як (за допомогою яких прийомів, засобів) це можна зробити.

6. Продумай послідовність виконання завдань з окремих дисциплін і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.

7. Прибери зі столу все зайве – те, що може відвертати твою увагу. Приготуй те, що потрібно для виконання першого завдання (підручник, зошити, карти, олівці, словники, довідники тощо). Між завданнями роби перерви.

8. Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам’ятати.

9. Перш ніж виконувати письмові завдання, зрозумій і вивчи правила до них.

10. Читаючи параграф підручника, став собі запитання: про що (або про кого) йдеться в цьому тексті тощо.

11. Шукай зв’язок кожного нового поняття, явища, про яке ти дізнаєшся, з тим, що ти вже знаєш. Співвіднось нове з уже відомим.

12. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацьовуй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів.

13. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, упродовж кількох днів, рівномірно розподіляючи навантаження.

14. Готуючи усні завдання, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам’ятати матеріал.

15. Складай план усної відповіді.

16. Перевіряй себе.

 ЯК ВИВЧИТИ ВІРШ

Вірш треба вивчати весь. Краще починати учити його за 2–3 дні до того моменту, коли він повинен бути вивченим; але якщо вірш треба вивчити до завтрашнього дня, то приготування уроків почніть з нього.

1. Прочитайте вірш вголос: перший раз – тихо, другий – голосно. З’ясуйте всі незрозумілі слова і обороти. Прочитайте третій раз – голосно і виразно. Кожного разу, читаючи вірш, ви повинні знати, що читаєте саме для того, щоб запам’ятати. Вже при другому прочитанні треба спробувати вловити мелодію, ритм вірша.

2. Зробіть двохвилинну перерву. Повторіть вірш вголос 2–3 рази, при необхідності заглядаючи в текст. Між повтореннями робіть невеликі паузи. Спробуйте уявити собі описувані у вірші події, образи, картини або його настрій.

3. Через декілька годин повторіть вірш вголос 2–3 рази, не заглядаючи в текст і відзначаючи в пам’яті погано вивчені місця. Після цього ще раз прочитайте текст, звертаючи увагу на інтонацію.

4. Навіть якщо вірш вивчений повністю, перед сном повторіть його ще раз.

5. Вранці наступного дня спочатку подивіться текст вірша, а потім прочитайте його по пам’яті.

6. Дуже довгі вірші слід вивчати частинами, але заучування кожної частини починайте з повторення кінця попередньої.

                                          ЯК ПРАЦЮВАТИ З ПІДРУЧНИКОМ

1. Прочитай весь навчальний матеріал з метою загального ознайомлення зі змістом.

2. Виясни значення важких слів, термінів і понять та висловів за допомогою словника, по записах у робочому зошиті.

3. Розподіли навчальний матеріал на частини.

4. Визнач головну думку автора, зроби записи у формі плану, тез.

5. Прочитай текст ще раз і постарайся переказати його зміст по пам’яті.

                            ЯК СКЛАСТИ ПЛАН ТЕКСТУ ПІДРУЧНИКА

1. Прочитай заголовок тексту і подумай: який зміст покладено в заголовок?

2. Прочитай даний текст і постарайся виділити в ньому зрозумілі нові терміни.

3. Розглянь і постарайся зрозуміти малюнки і їх частини, що відносяться до тексту.

4. Прочитай текст окремо по абзацах і визнач, про що говориться у кожному з абзаців.

5. Склади план прочитаного тексту (пунктами плану можуть бути заголовки абзаців).

6. Закрий книжку, розкажи за складеним планом увесь текст, постарайся зрозуміти і запам’ятати його зміст.

7. Дай відповіді на всі питання в кінці тексту або на запитання, поставлені вчителем.

ЯК ПЕРЕКАЗАТИ ТЕКСТ

1. Уважно прочитай текст, запитання і завдання до нього.

2. Знайди в тексті відповіді на поставлені питання. Виконай всі завдання.

3. Запам’ятай всі терміни і поняття, які виділені в тексті.

4. Склади план своєї розповіді.

5. Перекажи зміст тексту згідно із складеним планом, використовуючи у своїй розповіді нові терміни, поняття.

____________________________________________________________________

2. ЕТИКА СПІЛКУВАННЯ В ІНТЕРНЕТ


Ø Поважай час і можливості інших. Коли ти спілкуєшся в Інтернеті, ти фактично претендуєш на чийсь час. І тоді ти відповідаєш за те, щоб адресат не витратив цей час марно.

Ø Не давай ніякої особистої інформації.

Ø Не надсилай свої фото незнайомим особам.

Ø  Отримавши інформацію, яка змусить почуватися некомфортно, припини розмову та повідом про це людям, яким ти довіряєш.

Мої правила безпечної поведінки в Інтернеті

Ø Я не надаватиму ніякої особистої інформації (ім'я, вік, адресу, номер телефону, місце роботи батьків) без згоди дорослих.

Ø Якщо я отримаю інформацію, яка примусить мене почуватися некомфортно, я одразу розповім своїм близьким або іншим дорослим.

Ø Я ніколи не погоджусь зустрітися з тим, з ким я познайомився в Інтернеті. Якщо я все ж таки зустрінусь, то це буде людне місце, і я запрошу кого-небудь зі знайомих мені людей.

Ø Я ніколи не вишлю свої фото людині, з якою я познайомився через Інтернет, не порадившись з дорослими.

Ø Я не буду відповідати на листи чи прохання, які викликають почуття дискомфорту або сорому.

 Пам'ятай! Спілкування через Інтернет ніколи не замінить живого спілкування з друзями!

____________________________________________________________________

          3. ЯК ВПОРАТИСЯ З НЕГАТИВНИМИ ЕМОЦІЯМИ?


І. Уміння вгамовувати свої роздратування та гнів

Зупинись і дорахуй до десяти. Дуже важливо дати собі час, щоб «охолонути» і подумати.

Прислухайся до себе, до свого тіла. Які тілесні прояви сигналізують про втрату контролю? (руки пітніють, тремтять, стає жарко або відчувається слабкість, важко дихати).

Обери підходящий варіант:

а) сказати людині, чому ти сердишся (скажи про свої почуття, але не звинувачуй співрозмовника).

б) вийти із ситуації (допоможуть фрази: «Давай поговоримо про це пізніше», «Я зараз не готовий це обговорювати», «Дай мені  і час, я повинен відійти» тощо). Можливо є сенс у тому, щоб залишити приміщення на кілька хвилин, доки не опануєш себе, якщо почуття занадто бурхливі.

в) зробити вправу на розслаблення;

г)  написати про те, що відчуваєш;

д) розповісти комусь про це.

Дій за своїм вибором. Якщо один зі способів не діє, застосовуй інший.

II. Уміння вгамовувати роздратування, гнів на свою адресу 

Вислухай, що хоче сказати людина. Наскільки важливо не перебивати і не починати виправдовуватися (поки слухаєш, корисно повторювати про себе: «Я можу залишатися спокійним»).

Обери підходящий варіант:

а) і далі слухати;

б) запитати, чому людина сердиться;

в) запропонувати людині спосіб вирішення проблеми (допоможуть фрази: «Давай домовимося...», «Пропоную перейти до конструктивної розмови...» тощо);

г)  вийти із ситуації (допоможуть фрази:«Давай поговоримо про це пізніше», «Я зараз не готовий це обговорювати» тощо).

д) поки трохи не заспокоїшся (цей шлях не вирішить проблеми, але застрахує тебе від додаткових неприємностей).

Дій відповідно до свого вибору. Якщо один зі способів не діє, застосовуй інший.

Пам’ятай: немає поганих або хороших людей, є погані або хороші вчинки. Кожний з нас (не зі зла!) може запросто «дістати» іншу людину. Всі люди хочуть бути щасливими і прагнуть цього. Може, вони не завжди обирають правильний шлях, проте прагнення від цього не зникає. І якщо це  розуміти, тоді одразу стає легше впоратися із ситуацією й опанувати себе.

____________________________________________________________________

          4. ПОРАДИ ЩОДО УСПІШНОГО СПІЛКУВАННЯ

Ставлення людей до вас ніби віддзеркалює ваше ставлення до них;
ü Хто любить людей, того й люди люблять;
ü Виявляйте ініціативу в приязному ставленні до інших;
ü Цікавтеся людьми, що оточують вас, їхніми турботами і радощами;
ü Ніколи не користуватиметься популярністю той, хто не цікавиться справами інших людей;
ü Учіться ставити себе на місце іншої людини;
ü Вживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей: "даруйте", "перепрошую", "дякую", "будь ласка" та інші. Ввічливість обеззброює;
ü Використовуйте кожну нагоду для спілкування.
Для успішного встановлення контактів із людьми потрібно:
ü Якомога швидше знайти спільні інтереси;
ü Подружньому ставитися до співрозмовника (усміхатися, уважно слухати);
ü Не виявляти до співрозмовника зверхності;
ü Щиро цікавитися співрозмовником, тим, що він говорить;
ü Враховувати поведінку та термінологію людини, з якою говорите;
ü Нападами та лайкою людей не переконаєте;
ü Для того, щоб переконати когось, треба знайти необхідні аргументи, правильно їх упорядкувати і сформулювати;
ü Намагайтеся діяти незалежно від свого настрою.

Пам’ятайте, що гарне спілкування справляє гарне враження!!!

              ___________________________________________________________________

                5. ЯК КРАЩЕ ПІДГОТУВАТИСЯ ДО ІСПИТІВ?

1.  Приберіть усе зайве і те, що відволікає вашу увагу від безпосередньої мети - підготовки до іспиту. Заховайте від себе книжки, диски, телепрограму, відключить телефон. Суворо скажіть собі: з 9-ої до 12-ої дня я повинен вивчити стільки-то.

2.  Почніть вчити з важких, незрозумілих тем, а легкі залишайте під кінець. Якщо складну тему відкладати на потім, вона висітиме, як дамоклів меч, не даючи вам спокою. В результаті якість запам'ятовування тем, які даються складно, різко знижується, якщо не зводиться до нуля. Виникає це тому, що ви намагаєтесь відкласти нерадісний момент.

3.  Не тримайте знання в собі, як в сейфі. Поділіться ними з дзеркалом, улюбленим собакою, батьками чи друзями. Можете час від часу робити репетицію іспиту: зробіть невеликі картки з номерами білетів, витягайте їх і відповідайте. Відповідайте вдумливо і серйозно, бо добра репетиція. — запорука успішної вистави.

4.    Запам'ятовувати матеріал треба осмислено, а не механічно. Не зубріть — це довго і дає ускладнення: варто перехвилюватися, забути хоч одне слово, як текст, вивчений таким способом, зітреться. Краще двічі прочитаний та переказаний, ніж п'ять разів прочитаний без переказу. Встановіть логічну послідовність. Розбийте матеріал на смислові частини та знайдіть в кожній ключову фразу.

5.   Чергуйте розумову діяльність з фізичною. Не доводьте себе до повного знесилення й упаду сил пізнанням науки. Не забувайте, що відпочинок теж необхідний. Не заборонена корисна праця на благо сім'ї: помийте підлогу, сходіть до магазину.

6.   Почніть вчити матеріал зранку, поки «свіжа» голова. Займатися в останню ніч чи добре виспатися — справа індивідуальна. Але, як відомо, перед смертю не надихаєшся, а у людини, яка виспалась, голова працює краще, ніж у того, хто не виспався.

 На іспиті

1.  Ніхто не мас сумніву, що ви добре знаєте всі напрямки сучасної моди, але більшість викладачів люди консервативні. Тому всі ультрасучасні речі та екстравагантне вбрання краще зберегти для інших випадків, а для іспиту вибрати щось відповідно до ситуації. Бажано, щоб в вашому одязі переважали теплі відтінки: рожеві, оранжеві, жовті, жовто-зелені. Це налаштовує на доброзичливе ставлення.

2.   Викладач зовсім не бажає вашої крові. Намагайтесь навіяти собі те. що викладачі зовсім не хочуть нікого «загрузити». Більшість із них у шкільні та студентські роки теж хвилювалися, складаючи іспити. І в них трусилися руки, коли вони тягли білет, калатало серце і перехоплювало подих при відповіді.

3.   Від усмішки стане всім світліше! Тому посміхайтесь щиро і від всієї душі, і тоді перший контакт з вчителем буде добрим. Відповідаючи, намагайтесь дивитися не з-під лоба на вчителя, а відкрито.

4.  Якщо вам ставлять запитання, це не значить, що вас хочуть «загрузити». Як правило, ці запитання уточнювальні і в них уже є відповідь, або її частина. Тому геть сумніви і хвилювання. Зробіть глибокий повільний вдих і видих. Не поспішайте видавати перше, що прийде вам на думку. Про вас не подумають поганого, якщо ви скажете: «Дайте мені трохи подумати, будь ласка!» Ви встигнете заспокоїтися, і відповідь з'явиться сама по собі.

____________________________________________________________________

6. ЯК ЗВІЛЬНИТИСЯ ВІД СТРЕСУ?

Стрес - не щось надприродне, час від часу його відчуває кожна людина на землі. Але є люди, які відчувають його постійно, ймовірно, просто не володіючи знаннями і умінням розслабляти своє тіло і мозок. Наступні поради допоможуть Вам позбавитися стресу і його наслідків.

З’ясуйте, що саме вас турбує. Розкажіть про свої турботи близькій людині. Це особливий психологічний прийом: проаналізувавши проблему вголос, Ви знайдете причину власних проблем і вихід із ситуації.

2.     Сплануйте свій день. Учені помітили, що для людини, стан якої наближається до
стресового, час прискорює свій біг. Тому вона відчуває непомірну завантаженість і нестачу часу.

3.  Навчіться керувати своїми емоціями. Вийти зі стресового кола допоможе проста вправа. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору й розведіть у сторони, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одну на другу - ліва знизу. Цього цілком достатньо, щоб повноцінно відпочити, наситити мозок киснем і заспокоїтися. Не забувайте хвалити себе щоразу, коли Ви зможете впоратися із хвилюванням.

4.   Усміхайтеся, навіть якщо Вам не дуже весело. Сміх позитивно впливає на імунну систему, активізуючи Т-лімфоцити крові. У відповідь на Ваш у посмішку, організм продукуватиме бажані гормони радості.

5.     Відпочивайте разом із сім’єю.

6.     Фізичні вправи знімають нервове напруження.

7.     Музика - це теж психотерапія. Слухайте спокійну музику.

8.     Бувайте на вулиці. Гуляйте, сидіть у парку, бігайте.

9.     Не беріться за непосильні завдання, щоб уникнути розчарувань, невдач.

1  Звертайте увагу на позитивні сторони життя - це збереже здоров’я і сприятиме успіху.

11 Не зловживайте кавою.

1  Вживайте вітамін Є. Він підвищує імунітет і стійкість до стресу. Цей вітамін міститься у картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині, волоських горіхах.

____________________________________________________________________

                7. ЯК ПІДВИЩИТИ СВОЮ САМООЦІНКУ?


1.     Спробуйте пробачити себе за всі невдачі та промахи, прийняти себе таким яким ти є. Давня істина - полюби себе, а коли сам себе полюбиш тебе полюблять і всі інші.

2.     Будь у гармонії зі своїми думками. Ти повинен усвідомити, що у кожної людини, і у тебе є свій внутрішній світ. Твій внутрішній світ, без сумнівів, відрізняється від внутрішнього світу інших людей, тому що кожна людина індивідуальна. Чітко усвідом, що ти особистість і заслуговуєш на повагу та увагу оточуючих.

3.     Якщо тобі щось не зрозуміло не бійся запитати. Не соромся висловити свою думку та свою точку зору. Давай поміркуємо логічно, що страшного може статися?! Ти просто весь час думаєш, що про тебе подумають інші, ще й щось погане. Пам’ятай твоє життя в твоїх руках, інші не можуть керувати твоїми діями!

4.     Ніколи не виправдовуйся. Чим більше ти виправдовуєшся тим більше відчуваєш невпевненість у собі. Якщо виникла така потреба, спокійно та впевнено поясни свій вчинок.

5.     Досить бути завжди чимось незадоволеним. Більше оптимізму! Колекціонуй свої успіхи! Заведи окремий зошит і записуй туди все, що вважаєш своїм досягненням. Це може бути запис про те, що ти заставив себе встати зранку і зробити зарядку чи, що отримав гарну оцінку. Коли відчуєш невпевненість, просто почитай свій «Журнал Успіху». Це завжди допомагає!

6.     Перестань порівнювати себе з іншими, це рідко допомагає для підвищення самооцінки. Порівнюй тільки себе сьогоднішнього з собою вчорашнім.

7.     Запишись до спортивної секції, у сильному тілі - сильний дух.

8.     Не відмовляй собі у спілкування. Спілкуйся, знайомся, заводь нових друзів. Будь комунікабельним!

____________________________________________________________________

8. ЯК ПОКРАЩИТИ СВОЮ ПАМ’ЯТЬ ТА УВАГУ?


     Готовність до запам’ятовування. Запитайте себе: “Що я хочу побачити, почути?”. Дайте собі установку: “Мені треба це запам’ятати. Я запам’ятаю цей матеріал надовго”. Інтерес – це ціль. Пам’ять пов’язана з необхідністю використання інформації. Запитайте себе: “Чи потрібна мені ця інформація? Для мене це важливо? Так! Я це запам’ятаю”?

   Обсяг пам’яті. Пам’ять здатна утримувати в середньому 7 одиниць інформації (плюс-мінус 2, залежно від складності матеріалу). Отже, треба відокремити головну інформацію у блоки.

  Пам’ять – феномен розумової діяльності. Чим більше пам’ять пов’язана з мисленням, тим краще запам’ятовується матеріал. Запам’ятовувати треба за допомогою думок, порівнянь, асоціацій.

   Послідовність – здатність збереження інформації в пам’яті. Картини, образи, думки відтворюються в пам’яті у тому ж порядку, як вони запам’ятовувалися. Не робіть марної роботи! Не вчіть по частках, стовпчиках. Вчіть вірші, тексти в цілому.

   Образи пам’яті повинні відстоятись. Намагання одночасно запам’ятати різну інформацію веде до її втрати. Наступні образи пам’яті гальмують попередні. Що робити? Дайте пам’яті відстоятись, відкласти інформацію. Для цього треба робити перерви.

     Підсилення інформації. Добре запам’ятовується інформація, яка одержується за допомогою різних раціональних шляхів, емоційно. Ми запам’ятовуємо: 10% прочитаного, 20% почутого, 30% побаченого, 50% почутого і побаченого одночасно, 70% обговореного, 80% пережитого й переробленого самостійно, 95% того, чого навчили інших.

   Повторення. Це ще було відомо латинянам. Але повторювати теж треба вміти. Більша кількість інформації губиться одразу ж після відтворення. Будуйте тактику повторення за такою схемою: повторення – зразу ж, через 5–7 хв, через 20 хв, через 60 хв, через 9 годин, через 24 години, через 2 тижні, через декілька місяців. Повторення – це не читання безліч разів. Ні в якому разі! Це переказ прочитаного своїми словами. 

    ПАМ’ЯТАЙТЕ, що пам’ять – основа всіх психічних процесів і досвіду людини.

               РЕКОМЕНДАЦІЇ СТУДЕНТАМ ЩОДО САМООРГАНІЗАЦІЇ УВАГИ


Правило перше. Заздалегідь плануйте свій час так, щоб під час занять ніщо не відволікало Вас (візити товаришів, телефонні дзвінки).

Правило друге. Розпочинаючи роботу, попередньо організуйте своє робоче місце (воно повинно бути належним чином обладнано).

Правило третє. Розпочинаючи заняття, максимально мобілізуйте свою волю, намагайтесь перестати думати про те, що займало ваші думки перед цим. Кращий спосіб – попередній перегляд матеріалу, складання плану майбутньої роботи.

Правило четверте. Стійкість уваги залежить від того, наскільки добре ви розумієте вивчений матеріал (розуміння у великій мірі ґрунтується на знанні попереднього матеріалу). Тому, приступаючи до вивчення нової теми, попередньо прогляньте попередній розділ, полистайте конспект. Якщо ж цей матеріал з будь-якої причини вами взагалі не вивчався, починайте з ліквідації існуючих прогалин.

Правило п’яте. Якщо зосередити увагу заважають хвилювання, тривога, побічні думки, то займіться конспектуванням. Із-за безперервності цей процес робить неможливим часті і довгі відключення уваги. Приблизно такий же ефект дає і читання вголос. Після того, як ви зумієте (пощастить) зосередити увагу, можна читати про себе.

Правило шосте. Читайте новий матеріал так, щоб він глибоко осмислювався. Але при цьому пам’ятайте, що занадто уповільнений темп сприяє частим відключенням уваги на побічні об’єкти.

Правило сьоме. Намагайтесь чергувати читання з обдумуванням і переказуванням рішення задач, придумуванням власних прикладів, так як це допомагає уникнути психічного стану монотонності, при якому стійкість уваги знижується. Зміна навчальних завдань не повинна бути надто частою: це призводить до зайвої метушні, поверхового сприйняття навчального матеріалу.

Правило восьме. Контролюйте, вгамовуйте мимовільне переключення уваги на сторонні предмети, об’єкти, викликане як зовнішнім подразненням (стук дверей, звуки автомобільного клаксона, чиїсь голоси тощо), так і внутрішнім (розумові асоціації). Усвідомивши, що виникло мимовільне переключення уваги, намагайтесь вольовим зусиллям знову направити його в потрібне русло.

Правило дев’яте. Якщо в процесі читання ви несподівано усвідомили, що на якийсь час “відключились”, заставте себе зараз же повернутися до того місця, де виникло відключення. Визначити його доволі легко: весь попередній текст при повторному читанні буде сприйматися як незнайомий. Звичайно, читати без таких повернень означало б даремно витрачати час, займатися самообманом. Обов’язкові повернення не тільки забезпечать засвоєння матеріалу, але і будуть сприяти підвищенню загальної стійкості уваги.

Правило десяте. Не забувайте про гігієну розумової праці, нормальне освітлення і температуру.

Успіхів вам  на шляху до самовдосконалення!!!

____________________________________________________________________



____________________________________________________________________













Вся правда про наркотики

Враховуючи воєнний стан в країні є загроза, що молодь може знімати стрес та напругу шляхом вживання алкоголю та наркотиків. Тому, задля попередження виникнення проблеми алкогольної та наркотичної залежності серед молоді в майбутньому пропонуємо вам переглянути лекцію "Вся правда про наркотики", яку читає діючий військовий  ЗСУ Валерій Маркус.




11. Підліток та протиправна поведінка

«НАШІ ПРАВА ЗАКІНЧУЮТЬСЯ ТАМ, ДЕ ПОЧИНАЮТЬСЯ ПРАВА ІНШОЇ ЛЮДИНИ»...

Отже, порушуючи права інших осіб та норми, що закріплені законодавчо, ми скоюємо правопорушення, яке може тягти за собою відповідальність. У залежності від того, які протиправні дії були вчинені та які наслідки такі дії за собою потягли, буде наставати адміністративна, цивільно-правова або кримінальна відповідальність.

Адміністративна відповідальність настає, якщо ти:

  • порушив /-ла правила безпеки дорожнього руху;
  • вживаєш алкоголь або палиш у громадських місцях;
  • виготовляєш, зберігаєш, перевозиш, пересилаєш наркотичні засоби або психотропні речовини без мети збуту в невеликих розмірах, навіть для власних потреб;
  • поцупив /-ла щось недороге в супермаркеті, кафе чи кінотеатрі або у когось з громадян, що є дрібним викраденням чужого майна;
  • здійснюєш дрібне хуліганство: вживаєш ненормативну лексику в громадських місцях, образливо чіпляєшся до громадян;
  • здійснюєш злісну непокору законному розпорядженню або вимозі поліцейського;
  • вчиняєш інші адміністративні правопорушення, що передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Май на увазі, що  адміністративна відповідальність настає з 16 років. Якщо тобі не виповнилось 16 років, то до відповідальності будуть притягнуті твої батьки, або особи які їх замінюють.

Цивільно-правова відповідальність:

Одночасно з адміністративною чи кримінальною відповідальністю може наставати і цивільно-правова відповідальність.

Підставами для цивільно-правової відповідальності є наявність будь-якої майнової або моральної шкоди. Наприклад, розбите скло, зламана парта, зіпсований одяг, нанесення тілесних ушкоджень тощо, як наслідок, матиме відшкодування спричинених збитків.

Кримінальна відповідальність:

Підставою притягнення тебе до кримінальної відповідальності є вчинення суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, що передбачено Кримінальним кодексом України.

Існують обставини, що обтяжують відповідальність, зокрема такими обставинами є: скоєння злочину у групі; скоєння злочину в стані алкогольного сп’яніння (або у стані, викликаному вживанням наркотичних чи інших одурманюючих засобів); скоєння злочину щодо беззахисної особи або щодо вагітної жінки тощо.

Що робити, ЯКЩО ТЕБЕ ЗАТРИМУЄ ПОЛІЦІЯ? 

 Шановний друже /подруго!! Якщо тобі немає 18років, ти маєш певні права, про які важливо пам’ятати під час спілкування з поліцейськими. Дозволь надати декілька порад, що допоможуть тобі підготуватись до такої ситуації та поводитися відповідно до закону. 

  • У спілкуванні з поліцейським поводься спокійно і чемно. Як кажуть експерти, саме перші хвилини спілкування мають найбільше значення для подальшого розвитку ситуації. Ніколи не відповідай грубо, стримуй емоції. Не варто боятись поліцейського. Пам’ятай, поліцейський є представником держави, і ти маєш виконувати його законні вимоги.
  • Постійно інформуй близьких та друзів усіма можливими засобами про місце свого знаходження. Це дозволить встановити, де ти, якщо з тобою перерветься зв'язок. Май напоготові мобільний, щоб у разі потреби написати близьким коротке повідомлення (наприклад, «Я затриманий / затримана поліцією!»).
  • Одразу повідом поліцейського про те, що ти є неповнолітньою особою (тобі немає 18-ти років). Також добре мати при собі будь-який документ, що може засвідчити твою особу (свідоцтво про народження, учнівський квиток, паспорт тощо). В деяких випадках це дозволить уникнути затримання для встановлення твоєї особи.
  • Уразі необхідності - наполегливо вимагай надання тобі медичної допомоги. Поліцейський зобов'язаний викликати до тебе бригаду «швидкої допомоги». Лікар, крім надання допомоги, має зафіксувати завдані тобі тілесні ушкодження (навіть незначні) і твої пояснення, яким чином ти ці тілесні ушкодження отримав /-ла.
  • Під час твого затримання поліцейський зобов'язаний назвати своє прізвище, посаду, спеціальне звання та пред'явити на твою вимогу службове посвідчення та службовий жетон, на якому зазначено особистий номер поліцейського, до речі, якщо поліцейський у формі - табличка з прізвищем і жетон повинні знаходитися на форменому одязі. Поліцейський повинен надати тобі можливість роздивитися і номер жетона, і службове посвідчення, але не випускаючи його зі своїх рук. Пам'ятай, що тобі мають чіткою та зрозумілою для тебе мовою назвати причину затримання, а також пояснити, яке правопорушення ти вчинив /-ла, або у вчиненні якого злочину тебе підозрюють. Ти маєш право відмовитися йти до поліцейського відділку без офіційного оголошення підстави затримання.
  • Вимагай, щоб поліцейський невідкладно повідомив про твоє затримання одного з батьків або осіб, які їх замінюють. Крім того, ти маєш право особисто повідомити по телефону батьків чи близьких родичів, інших осіб про своє затримання і місце перебування. МАЙ НА УВАЗІ! Неповідомлення твоїх батьків, або осіб, які їх замінюють, про твоє затримання - грубе порушення з боку поліцейських!
  • Пам'ятай, у випадку твого затримання, ти маєш право на отримання безоплатної правової допомоги та послуг адвоката. Поліцейський має негайно повідомити Центр надання безоплатної правової допомоги про твоє затримання і впродовж 1 години до тебе має прибути адвокат. Ще до початку першого допиту чи інших процесуальних дій ти маєш право на конфіденційне побачення з адвокатом. 
  • Вимагай, щоб під час твого допиту були присутні один з батьків або інший законний представник та адвокат, їх присутність є обов'язковою умовою при твоєму допиті. 
  • Відповідно до ст. 63 Конституції України, ти маєш право зберігати мовчання та не надавати показів або пояснень щодо себе, членів сім'ї чи близьких родичів. Радимо скористатись даним правом до того, як ти узгодиш позицію захисту зі своїм адвокатом. 
  • Важливо запам'ятати час затримання. Відповідно до ст. 209 Кримінального процесуального кодексу України, особа є затриманою з моменту, коли вона силою або через підкорення наказу змушена залишатися поряд із уповноваженою службовою особою чи в приміщенні, визначеному уповноваженою службовою особою. Отже, це означає, що час твого затримання починається не з моменту, коли ти опинився /-лась у поліцейському відділку, а з моменту, коли поліцейський силою або через підкорення наказу змусив залишатися поряд із ним. Точний час затримання має бути зафіксований у протоколі затримання, пам'ятай про це. 
  • Дуже важливо зафіксувати час прибуття і виходу з поліцейського відділку. У черговому журналі, який знаходиться у чергового при вході, має бути зазначена дата, час твого прибуття, а також вказано, до кого ти йдеш. Додатково має бути зафіксовано дату та час твого виходу з поліцейського відділку. Правильність зазначеної інформації підтверджується твоїм підписом.
  • Вимагай, щоб одразу після твого прибуття до поліції був складений протокол про твоє затримання. У протоколі обов'язково мають бути зазначені дата, час та підстави затримання. Будь уважним до цього документу, він є дуже важливим. Якщо до тебе було застосовано заходи примусу, такі як: фізична сила, спеціальні засоби (кайданки, кийки тощо), вогнепальна зброя - вкажи про це у протоколі затримання. Не підписуй протокол, якщо є незаповнені поля. Якщо ти маєш будь-які зауваження або якщо в ньому зазначена будь-яка інформація, що не відповідає дійсності, обов'язково вкажи про це в протоколі. Твої зауваження можуть стати дуже корисними для тебе, наприклад, у суді. 
  • Не тримай руки у кишені, це може викликати підозру про те, що там знаходяться небезпечні предмети, якими ти можеш завдати шкоду собі або оточуючим.
  • Ніколи не бери на себе провину за дії, які ти не вчиняв /-ла. Нічого не підписуй за відсутності дорослих, яким довіряєш, або адвоката. 

Май на увазі! Адміністративне затримання не може тривати більше 3 годин. Уразі, якщо тебе затримано за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, впродовж 24 годин тобі має бути вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення. Якщо протягом 72 годин з моменту затримання тебе не було доставлено до суду для обрання міри запобіжного заходу та не вручено вмотивованого судового рішення про тримання під вартою, тебе мають негайно відпустити.